Vruchtbare grond: Secret View

6 Minuten Geschreven door Wesley
vruchtbare grond

In deze serie duiken we de grond in. Want er zit iets bijzonders in de Arnhemse grond. Het voedt, ondersteunt en geeft je de ruimte. Wij zijn benieuwd wat die Arnhemse grond dan zo speciaal maakt en gaan op onderzoek uit. In deze serie spreken we met verschillende Arnhemmers over hun wortels in de grond, welke verbindingen ze maken en wat ze uit de Arnhemse bodem halen. Deze editie gaan we langs bij Secret View.

Na enkele trappen omhoog sta ik in een hal waar ik al lang niet meer ben geweest. Het is de hal in het ‘oude V&D gebouw’, dat nu de naam Journey Offices draagt. Boven gekomen bevind ik mij – wat ik me heb laten vertellen – op wat vroeger de vrouwenafdeling was. Maar zoals de naam onherkenbaar is veranderd, is ook de binnenkant volledig omgegooid. Aan beide zijden zie ik moderne kantoorruimtes. Een grote trap neemt je mee door het gebouw. Maar voordat ik ook deze klim trotseer, zie ik de naam van het bedrijf staan waar ik vandaag langs ga. Ik klop aan bij Secret View en loop zo een drukke werkplek vol met jonge mensen in.

Secret View

Mijn afspraak is met Niek Koning, hij startte Secret View in zijn studententijd. Niek: ‘Tijdens mijn studie kwam ik in aanraking met mystery shopping vanuit de theorie en was ik er al snel van overtuigd dat mystery shopping misschien wel de meest realistische tool is om alle facetten rondom de verkoop van een product of dienst inzichtelijk te maken.’ Net zoals vele studenten werkte ook Niek tijdens zijn studie. Niek: ‘Ik werkte in een kledingwinkel voor een jongere doelgroep. Ongeveer twee keer per jaar kwam er een oudere klant de winkel in, waarvan we meteen wisten dat dit de mystery shopper was. Na het bezoek van de mysteryshopper, wist je dat de komende tijd niks zou komen. Niek  gaat verder: ‘De resultaten gebruikte mijn baas echter als stok om mee te slaan in plaats van als een tool om van te leren.’ Dat kan veel beter, dacht Niek toen. En zo ging hij in 2015 na het afstudeerde, fulltime met Secret View verder.

Maar wat is Secret View nou precies?
Niek: We helpen retailers en horeca organisaties met concrete feedback door het inzetten van onze mystery shopping community bestaande uit 50.000 echte klanten. Een goede weerspiegeling van het consumentenlandschap. Zij doorlopen de klantreis bij onze opdrachtgevers zonder dat de medewerkers dat door hebben. Vervolgens rapporteren ze hun bevindingen aan ons waarna wij de resultaten presenteren aan onze opdrachtgevers in een online dashboard. Niek vertelt: ‘Wij geloven er juist heel erg in, dat het een tool is om van te leren. Bewustwording van je eigen handelen, zodat je nog beter kunt worden. Met die instelling zijn we met Secret View begonnen.’

Kan je zeggen dat Secret View een tech bedrijf is?
‘Ja, zeker’, gaat Niek verder: ’Bij ons in de markt is het ook niet gebruikelijk dat er gewerkt wordt met eigen software.’ Deze eigen software bouwt Niek dan ook niet alleen, dit doet hij met zijn compagnon Tom Droste. Niek wijst naar buiten en zegt: ‘In het begin ben ik op zoek gegaan naar een developer die mijn rechterhand kon worden. Daar heb ik heel veel geluk mee gehad, want die moet je dan ook nog maar vinden. Dat is Tom. Hij is er sinds 2016 bij. Wij zijn heel complementair aan elkaar. We zijn altijd bezig om het zo schaalbaar mogelijk te maken. Tom maakt samen met zijn team van developers het technische plaatje haalbaar’

Zie je nog ruimte om te groeien?
Niek gaat overeind zitten en zegt: ‘Vooralsnog zijn we voornamelijk gegroeid omdat onze klanten tevreden zijn. In 2017 werd de Nederlandse Spoorwegen een klant van ons. Op dat moment breidde ons netwerk uit. Zo gingen we steeds een stapje verder. In 2019 kwam Rituals om de hoek. We hebben mede door hen de kans gekregen om te opereren in bijna alle landen in Europa, maar ook het Midden-Oosten en Azië.’ Hij gaat verder: ‘Dat is belangrijk, want we hebben altijd de ambitie gehad om te groeien. De grens lag nooit bij Nederland. We doen het meeste in de Benelux maar inmiddels werken we al in 30 landen in 15 verschillende talen. Om dit te versnellen was groei-geld nodig. Via KiKK Capital en Oost NL hebben we anderhalf miljoen opgehaald. Dat geld wordt gebruikt om sneller op te kunnen schalen en om marketing en sales op te zetten. We hebben nooit echt commerciële activiteiten uitgevoerd, maar nu kunnen we echt sneller stappen zetten.‘

Secret View oprichters

Wat stoppen jullie zelf in de grond?
Niek denkt even na en zegt dan: ‘Arnhem heeft ook potentie in tech perspectief. Je hebt hier
gewoon een ICA (Academie IT en Mediadesign HAN) zitten, waar programmeurs vandaan komen. Dan heb je als tech startup genoeg talent om aan te trekken. Dat is ook nodig. Ons team bestaat nu uit ongeveer 25 mensen maar over een paar jaar moeten dat er drie keer zoveel zijn. We zijn dan ook doorlopend op zoek naar nieuwe collega’s.” Hij gaat verder: ‘We hebben hier genoeg mensen van de ICA, die hun stage komen doen en daarnaast parttime bij ons werken. En wanneer zij hun studie afgerond hebben, gaan ze hier fulltime aan de slag.’ Hij denkt weer even na en zegt: ‘De meesten blijven hier best een lange tijd werken. Dat zijn mensen waar ik gewoon 100% van op aan kan en me niet druk hoeft te maken of het goed gaat.’

Onder de indruk van alles wat ik net gezien en gehoord heb loop ik de Journey Offices weer uit. Wie had ooit gedacht, dat er vanuit het oude V&D pand een hypermodern Arnhems bedrijf de retail wereld aan het moderniseren is. Dat laat maar zien dat als er oude bomen omvallen er ruimte ontstaat voor nieuwe ideeën en kansen om te groeien!

Wil je hier meer over weten?

 

Related Voorbeelden uit de stad