Blog Robbert Nesselaar: Wat doet Citymarketing Arnhem nou precies?

1 Minuut Geschreven door Robbert
5T9A7469

Hoe heeft Arnhem de citymarketing georganiseerd? En wat is de rol van Citymarketing Arnhem? Deze vragen krijgen we nog regelmatig. We leggen het graag uit!

De marketing van elke stad is veelomvattend. Om die reden vervullen vele partijen een rol: het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, waarbij de citymarketingorganisatie de coördinatie in handen heeft. Elke stad organiseert de citymarketing weer net iets anders. En dat is logisch, want vanuit de historie zijn er in een stad diverse organisaties actief. Sommige richten zich wat meer op toeristen, andere op het aantrekken en behouden van bedrijven en investeerders. De meeste citymarketingorganisaties in Nederland hebben een stichtingsvorm, met nauwe betrokkenheid en financiering vanuit de gemeente. Zo ook in Arnhem.

Citymarketing Arnhem richt zich vooral op het gezamenlijk realiseren van een sterk merk Arnhem. Het draait daarbij voor een belangrijk deel om goede afstemming. Vandaar de nauwe samenwerking binnen Arnhem met de doelgroep-experts (zoals aantrekken en behouden van studenten; toeristen; bedrijven) en organisaties die expertise hebben rondom een bepaald thema, zoals energie, duurzame mode, sport of cultuur. In Arnhem zijn veel organisaties actief. Een druk spelersveld vraagt om teamwork. En om korte lijnen en helderheid over rolverdeling en eigenaarschap rond de diverse (marketing)opgaven van Arnhem. Modepartners025, Connectr, Platform Binnenstad Arnhem, Verenigd Creatief Arnhem, Arnhem Studiestad, Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen en vele andere organisaties met expertise op een specifiek gebied, vervullen een cruciale rol. Van elkaar weten we wat ieders rol is en hoe we elkaar kunnen versterken en aanvullen. Door elkaar regelmatig te zien en elkaar scherp te houden.

Ook dat is een rol van Citymarketing Arnhem: vanuit strategische keuzes verbinden en  versnellen. Waar ligt ruimte voor verbetering, waar liggen kansen en hoe geven we dat vorm in de stad? Met elkaar zorgen voor een sterk merk Arnhem. De marketing van een stad moet ervoor zorgen dat voldoende mensen voor je stad kiezen en jaren later nog blij zijn met die keuze. Op die manier werken we met elkaar aan de stedelijke doelen van Arnhem, aan welzijn en welvaart. Wat daarbij helpt: inzetten op simpele en effectieve principes. Bijvoorbeeld: de optelsom van veel ogenschijnlijk kleine (communicatie) acties is van grote waarde. Een praktische toolkit met foto’s en teksten helpt daarbij. “Arnhem” is een sterk merk, dat je als troef kan inzetten, bijvoorbeeld met een pakkende zin in je personeelsadvertentie. Het maakt je verhaal nét wat sterker. Met elkaar kunnen we veel mogelijkheden benutten om Arnhem nog beter op de kaart te zetten. En daar hebben we uiteindelijk allemaal plezier van. Doe je ook mee?

Wil je hier meer over weten?

 

Related Preview