HUMANOID: ‘’zelfs de collectie past bij Arnhem’’

1 Minuut
©Michelle_Piergoelam-HUMANOID-AFW-PERS-11

HUMANOID is opgericht in de jaren tachtig door een groep jonge kunstenaars. Ze konden geen kleding vinden waar ze zich in uit konden drukken dus gingen ze zelf aan de gang. Het collectief groeide en in 1981 opende ze hun eerste winkel in de Arnhems Weverstraat. Het Arnhemse DNA zit in het hele bedrijf verworven, vertelt Daan Berkhoff hoofd Marketing & Communicatie bij HUMANOID.

Lokale samenwerkingen
70-80% van de kleding die HUMANOID verkoopt is duurzaam. De collectie is of laid back (gelijk aan de rust die het Arnhemse groen biedt), of juist flitsend (de andere kant van de stad). HUMANOID ziet het belang van lokaal ondernemen als geen ander in.

‘’HUMANOID is van oudsher een collectief – en vanuit dit collectieve gedachtegoed hebben wij altijd samengewerkt en zullen we altijd samen blijven werken met externe partijen. Door samen te werken met lokale ontwerpers/ondernemers kunnen we lijnen kort houden en helpen we tevens de creatieve industrie binnen onze eigen omgeving’’, vertelt Daan.

hans-punk-kopie

Kennis delen
In al die jaren heeft HUMANOID een sterk merk neergezet, maar ook ontzettend veel kennis opgedaan. Kennis die je bij jezelf kunt houden om te groeien, maar zo ziet HUMANOID dat niet. ‘’Wij delen onze opgedane kennis graag met anderen, zodat niet iedereen het wiel opnieuw hoeft uit te vinden’’, vertelt Daan.

‘’Naast dat we deelnemen aan lokale en nationale symposia gaan we ook samenwerkingsverbanden aan met Hogescholen en Academies. Om hen zo een kijkje in de keuken te geven en mode in de breedste zin van het woord te laten zien. Of dit nu ons design, atelier of marketingafdeling is.’’ Zo helpt HUMANOID studenten van bijvoorbeeld Collectie Arnhem (een groep derdejaars van ArtEZ) door materiaal te leveren waar ze mee kunnen werken.

©Michelle_Piergoelam-HUMANOID-AFW-PERS-1

Visitekaartje van de stad
Voor veel modeliefhebbers buiten Arnhem is HUMANOID de reden voor hun trip naar onze stad. Maar naast de collectie en het mooie pand, maken bezoekers ook kennis met de stad en de stappen die er gezet worden voor een minder vervuilende mode-industrie.

‘’Als wij bijvoorbeeld pers uitnodigen voor een evenement, organiseren we alles met lokale duurzame partners. We nemen ook de pers mee naar partners in het Modekwartier, zodat ze meer zien dan alleen ons pand. Die samenwerkingen zijn voor ons heel belangrijk, zo vertellen we samen het verhaal.’’

Wil je hier meer over weten?

 

Related Voorbeelden uit de stad